Het levensverhaal van Gemmetje Victoria, de pleegdochter van de auteur.
Gemmetje Victoria
Yvonne Keuls
Amsterdam: Ambo|Anthos, © 2021
239 p.
9789026358036 (hardback)

De 98e titel van de auteur (1931) die in 1972 nauw betrokken was bij het opzetten van een opvanghuis en zich altijd bleef inzetten voor uit huis geplaatste kinderen. Dit boek gaat over Keuls’ pleegdochter Gemmetje die vijfentwintig jaar in haar leven was en op veertigjarige leeftijd aan longkanker stierf. Een grappige schreeuwlelijk, misbruikslachtoffer, met zeventien kindertehuizen en drie psychiatrische inrichtingen achter de rug. Door Gemmetjes moedige aangifte werd een psychiater van hoog aanzien veroordeeld voor seksueel misbruik in de jeugdinstelling van Zetten. De gelauwerde auteur schreef, behalve een tiendelige tv-bewerking van de romancyclus ‘De kleine zielen’ (Louis Couperus), ook bekende sociale romans, zoals ‘Jan Rap en z’n maat’ (1977) en ‘Het verrotte leven van Floortje Bloem’(1982), waarin Gemmetje (Gemma) al figureert. De schrijfster brengt in dit boek met veel liefde en humor een overtuigend eerbetoon aan deze flamboyante vrouw met steevast opgekamde haren en een gro…Lees verder

Over Yvonne Keuls

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Rob C. Croes / Anefo

Yvonne Keuls (Batavia, 17 december 1931) is een Nederlandse onderwijzeres en schrijfster. Veel van haar boeken werden bekroond en zijn uitgegroeid tot klassiekers van de Nederlandse literatuur.

Yvonne Keuls werd geboren in 1931 in Nederlands-Indië als Yvonne Bamberg. Zij had een Javaans-Nederlandse moeder en een Joodse vader, Samuel Bamberg, die inspecteur bij het kadaster was en later wiskundeleraar werd. In 1938 vertrokken haar ouders met haar en haar oudere broertje naar Nederland.

Doordat zij als opgroeiend kind de Tweede Wereldoorlog meemaakte en zag wat die allemaal teweeg bracht, groeide in haar het verzet en een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Haar vader die aan tbc leed, werd door de Duitsers tijdens een razzia meegenomen om te worden afgevoerd, maar toen zij merkten dat hij ziek was, vreesden zij voor een besmettelijke ziekte en lieten hem gaan. Door de verslechterende omstandigheden waarin he…Lees verder op Wikipedia