Een schrijfster, 58 jaar oud, reconstrueert het leven van haar moeder, een eens beroemde (fictieve) Ierse actrice en vertelt daarmee ook haar eigen verhaal.
Actress
Anne Enright
London: Jonathan Cape, 2020
263 p.
9781787332072 (paperback)

Norah, schrijfster, 58 jaar oud, reconstrueert het leven van haar moeder, de eens beroemde (fictieve) Ierse actrice Katherine O’Dell en vertelt daarmee ook haar eigen verhaal. Katherine wordt in 1928 in Londen geboren, als dochter van twee acteurs die met een theatergezelschap de provincies rondtoeren. Op haar twaalfde staat ze al op de planken. Na de oorlog, in Dublin doorgebracht, gaat ze naar Londen, wordt ontdekt en er volgt een filmcarrière in Hollywood. Norah wordt geboren maar niemand weet wie de vader is. Later, weer terug in Engeland, volgt voor Katherine een steeds minder wordende carrière op de planken in Londen en Dublin. Uiteindelijk belandt ze na een bizar incident in een psychiatrische inrichting. Norah beschrijft ook de zoektocht naar de identiteit van haar vader. Niet Enrights beste roman, daarvoor schiet het verhaal soms te veel alle kanten op, wel boeiend, geeft een indringend psychologisch portret van een moeder en dochter, hun levens, relatie met elkaar en met d…Lees verder

Over Anne Enright

CC BY 3.0 - Foto van/door Hpschaefer

Anne Teresa Enright (FRSL) (Dublin, 11 oktober 1962) is een Ierse schrijver. Zij publiceerde zeven romans, veel korte verhalen en het non-fictie boek Making Babies: Stumbling into Motherhood, dat de weerslag is van haar tijd in Dublins kraamklinieken. Haar thema's variëren van engelen, familie, liefde, bevalling, moederschap tot de Rooms-katholieke kerk en de vrouwelijke lichaamsvorm. Enright ontving in 2007 de Booker Prize voor haar roman The Gathering.

Zij is gehuwd met Martin Murphy, toneelregisseur van het Pavilion Theatre in Dún Laoghaire, en woont in Bray (County Wicklow). Samen hebben zij een zoon en een dochter.

Jeugd

Anne Enright werd geboren in Dublin en ging naar St. Louis High School, in de wijk Rathmines. Met een internationale beurs behaalde zij in twee jaar een International Baccalaureate aan het Lester B. Pearson United World College of the Pacific in Victoria (Brits-Columbia)…Lees verder op Wikipedia